SYNOMOSIA TON ISON

Tuesday, September 19, 2006

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΝΘΕΤΟ της Κικής Δημουλά
Από την ποιητική συλλογή ΧΑΙΡΕ ΠΟΤΕ


Σε κάποιαν ακανθώθη εντολή τότε
Πιάστηκε η ωραία κουνουπιέρα μου
Και με καταφάγανε τα φτερωτά βομβώδη
Είμαι.
Ανέβηκα στο πρώτο φορτηγό κλάμα
Που περνούσε και γεννήθηκα στην Αθήνα.

Μεγάλο σπρωξίδι, περίμεναν πίσω από μένα
Να γεννηθούν οι άλλοι ουρές εκατομμύρια.
Πίσω από μένα κι όμως πρόφτασαν όλοι αυτοί να είναι σήμερα
Διαπρεπώς νεότεροί μου.

Εκείνη η μάνα-μέρα μου πέθανε
Στη γέννα δεν με γνώρισε.

Ξαναγεννήθηκα μετά
Σε διάφορες πρωτεύουσε
Ανάλογα που μ’έσπερνε κάθε φορά
Το πάμφωτο κάποιας πυγολαμπίδας.
Κι άντε πάλι να σαλτάρω σε όποιο φορτηγό
Κλάμα νεογέννητη ξανά.

Μίλησα νωρίς. Είπα:θυμάμαι
Φουρκίστηκε η μάνα μου, μη βάζεις
Όλα τα παλιοπράματα από χάμω στο στόμα σου.

Μεγάλωσα αυτοδίδακτα ακούγοντας το κύμα
Τι φυσικά μετακινεί τα βότσαλα
Κρυφακούγοντας τον κρότο
Της εύκολης σύνθλιψης
Προηγούμενων θέσεων.

Μετέφρασα ηχώ σε πολλά ξένα λάθη.
Δαπάναις μου ασφαλτόστρωσα το ανώφελο
Για να κυκλοφορεί ασκόνιστος ο χωματόκοσμος.

Εκλαϊκευσε το ένα σε πολλά.
Απέδειξα μαθηματικώς
Πώς με τη μέθοδο των δύο είναι αδύνατο
Το μέτρημα των άστρων. Ο καθένας βγάζει
Διαφορετικό αποτέλεσμα απομάκρυνσης.

Έλαβα μέρος σε πολλές παραδοχές.
Έκανα τατουάζ με λεπτοδείχτες
Και άκουσα το γήρας των σειρήνων
Χωρίς να δεθώ σε κατάρτια.
Το μετρικό μου από το θαύμα
Το παραχώρησα στο θαύμα.

Μετά τη δωρεά του σώματός σου στο
θυμάμαι
Σ’ αυτά τα παλιοπράματα που έβαζα στο στόμα μου
Από χάμω και θύμωνε η μάνα μου
Ζήσανε εκείνα καλά
Κι εσύ θαρρώ ακόμα καλύτερα.

17 Comments:

  • At 1:11 PM, Blogger SALOME said…

    Το ποίημα είναι αφιερωμένο κατ' αρχήν σε όσους ξενιτεύονται -εντός κι εκτός- σ' εκείνους που έχουν αντιρρήσεις με άποψη, σε όσους συνεχίζουν να γράφουν βιογραφικό ηθελημένα και αμετανόητα. Σ'αυτούς που δεν το βάζουν κάτω, δηλαδή.

     
  • At 1:41 PM, Blogger ovi said…

    Φιλιά, πολλά φιλιά!!!

     
  • At 2:07 PM, Blogger SALOME said…

    :)

     
  • At 11:09 PM, Blogger SALOME said…

    @fili γιατί δύσκολα;

     
  • At 7:06 AM, Blogger Jason said…

    Η Κική Δημουλά είναι η σπουδαιότερη Ελληνίδα ποιήτρια, τελεία και παύλα.

     
  • At 1:56 PM, Blogger SALOME said…

    & οι Tiger Lilliew Jason...και αυτοί επίσης, Τους άκουσες????

     
  • At 1:31 PM, Blogger dodo said…

    "Σ'αυτούς που δεν το βάζουν κάτω, δηλαδή".

    Καλή αφιέρωση αυτή...

     
  • At 12:21 PM, Blogger maika said…

    Το διαβάζω και το ξαναδιαβάζω και κάθε φορά ανακαλύπτω και κάτι ακόμα...

    Ανάλογα που μ’έσπερνε κάθε φορά
    Το πάμφωτο κάποιας πυγολαμπίδας.
    Μεγάλωσα αυτοδίδακτα ακούγοντας το κύμα


    Μαγεύτηκα! πάω να το ξαναματαδιαβάσω..

    ..μου αρέσει να φεύγω ακόμα κι αν απο το δωμάτιο ,δεν κάνω βήμα...

    φιλιά

     
  • At 2:41 PM, Blogger tzo said…

    Υπέροχο! Δυστυχώς δεν ασχολούμαι, δεν έτυχε, την Κική Δημουλά την γνώρισα από μία φίλη, όχι τα ποιήματά της, την ύπαρξή της. Με μία χαριτωμένη ιστορία όπου σε ένα μικρό αυτοκίνητο που είχε μείνει ώρες κάπου στην καβάλας (Αθήνα) αυτή απάγγελλε ποιήματα της στον ήδη νευριασμένο οδηγό! Δυστυχώς δεν ήμουν εκεί!

     
  • At 12:53 AM, Blogger Μανόλης said…

    Αγαπητή Salome,

    Όσο κι αν ο χρόνος μου είναι περιορισμένος, δε μου πάει η καρδιά να σταθώ μόνο δύο λεπτά μπροστά σε ένα ποίημα της Δημουλά... Ακόμα και αν το συναντούσα πάνω σε ένα τοίχο, σαν αυτούς τους πολύπαθους των Εξαρχείων, τη στιγμή που πήγαινα καθυστερημένος (ως συνήθως) στο ραντεβού μου εκεί κάπου στην Κωλέτη, ακόμα και τότε θα στεκόμουν και θα χάζευα πολύ περισσότερη ώρα από όση χρειάζεται για να γράψω δύο γραμμές εδώ...
    Από την άλλη το θεώρησα αντιαισθητικό να "σηκώσω" στο Blog σου όλα εκείνα τα λόγια που σου έγραψα στο email... Δεν ξέρω αν εσύ θα ήθελες (;)...
    Βλέπεις, διατηρώ κάποιες αμφιβολίες για το κατά πόσο ένα μέσο, όπως το Blog, είναι ικανό να προσφέρει τη θερμή φιλοξενία και την ιδιαίτερη αφοσίωση που χρειάζονται δημιουργήματα και δημιουργοί που κάποια στιγμή παρατηρώντας το κύμα που μετακινεί τα βότσαλα, όπως πολύ από εμάς έχουμε κάνει, ήταν από τους λίγους που άκουσαν "τον κρότο της εύκολης σύνθλιψης προηγούμενων θέσεων". Αλήθεια, πόσο πολύ είχαν πετύχει να εξασθενήσουν τις κραυγές των "Είμαι" τους και των "Εγώ" τους αυτοί οι κατά τα άλλα άνθρωποι για να μπορέσουν να ακούσουν τη σύνθλιψη των προηγούμενων θέσεων τους; Μάλλον "υπεράνθρωποι"...
    Σκεφτόμουν αυτές τις μέρες τα "είμαι" και τα "έχω" (-μου ίσως). Κατέληξα στο ότι όσο σκέφτομαι και κατ' επέκταση μιλάω γι' αυτά τότε ξεχνάω (ή δεν προλαβαίνω) να πράξω πραγματικά γι' αυτά... Αστείο έτσι;

    Μπορεί, όπως προανέφερα, να διατηρώ τις επιφυλάξεις μου για τις "δυνατότητες" των Blog, όμως πρέπει να σου πω (και να διαχωρίσω - διευκρινίσω) ότι πίσω από την προσπάθεια σου αυτή η οποία καταναλώνει μέρος του εκ των πραγμάτων περιορισμένου χρόνου σου βλέπω έναν άνθρωπο που "δαπάναις" του ασφαλτοστρώνει "το ανώφελο" και κυρίως "για να κυκλοφορεί ασκόνιστος ο χωματόκοσμος" σαν εμένα... Ένα μεγάλο ευχαριστώ λοιπόν κι ας γνωρίζω ότι είναι λίγο.

    Καθότι έχω την (ψευδ)αίσθηση ότι περισσότερο της διαπίστωσης έχει σημασία η τεκμηρίωσή της, ήθελα να πω, και κατόπιν να αποκαταστήσω την ηρεμία της συνομοσίας απαλάσσοντάς την από την καταγραφή των σκεψεών μου, κάτι για τη Δημουλά. Νομίζω ότι ο τρόπος που γράφει μας υπενθυμίζει ποιος είναι ο σκοπός για τον οποίο δημιουργήθηκαν οι λέξεις, το να υπηρετούν το νόημα και να λειτουργούν την "επικοινωνία" δηλαδή. Δεν γεμίζει το "λευκό" χαρτί με πομπώδεις λέξεις, αντιθέτως, "χτίζει" με απλά (αλλά όχι απλοϊκά) δομικά υλικά ενώ ταυτόχρονα μας οδηγεί σε συνειρμούς γεμάτους ουσία και πλούτο.

    Χαιρετώ!

    @ Allitnil: ευτυχώς που ο οδηγός του μικρού ακινητοποιημένου αυτοκινήτου στην Καβάλας είχε για συνεπιβάτη τη Δημουλά. Γιατί; Για σκέψου τι θα άκουγε ο δύσμοιρος αν είχε για συνεπιβάτη το Ρουβά ή κάποιο από αυτά τα διάφορα Ρουβοηδή που κυκλοφορούν ελεύθερα... Ίσως για το ποια αποτρίχωση είναι πιο αποτελεσματική (;) :-)

     
  • At 4:11 AM, Blogger SALOME said…

    @ jason σίγουρα η Δημουλά είναι ότι καλύτερο έχουμε στην ποίηση σήμερα αλλά θα μείνει και διαχρονικά.
    @dodos καλή η αφιέρωση αλλά η πράξη δύσκολη
    @maika χαίρομαι που το ξαναματαδιαβάζεις. Κι εγώ έτσι είμαι της επανάληψης όταν μου αρέσει κάτι δεν το χορταίνω-οσο για το δωμάτιο μα αυτή είναι και η ευκαιρία του διαβάσματος γενικότερα -να είμαστε σ'εναν τόπο αλλά να ταξιδεύουμε συνεχώς σε άλλους ακόμα και σε αυτόν με πολλά πολλά "εργαλεία" δημιουργικότητας.Συμφωνείς;
    @allitnil η Δημουλά είναι όπως και στα ποιήματά της κι απο κοντά. Ζωντανή. Οπως η κάθε της λέξη: Κάποτε μου είχε πει: "Να πείτε στους νέους ότι η ποίηση δεν είναι κάτι που πρέπει να το φοβούνται. Αντίθετα έχει ένα κόλπο κι όποιος βρεί αυτό το κόλπο μετά μπορεί και την ξεκλειδώνει". Δεν δίστασε να προκαλέσει την νεότητα με κόλπα, η γλυκειά μου, ίσως γιατί ήξερε ότι οι νεότεροι αποφεύγουν την ποίηση ως ακατανότητη...Σ'ευχαριστώ πάντως για το όμορφο σχόλιό σου
    @τώρα συρμάτινη πεταλούδα έβαλες πολλά στο τραπέζι ή μήπως στον τοίχο. Φυσικά και το μήνυμά σου όπως πάντα καλογραμμένο και ποιητικό. Και φυσικά όλη η ανάλυση στο σχόλιό σου εδώ θα έλεγα ότι με κάνει πολύ περήφανη γιατί δεν είναι μια απλή απάντηση αλλά μια απάντηση που όπως πάντα ανοίγει ερωτήματα αλλά δείχνει και δρόμους.
    Τέλος για τα blog όπως και να το κάνεις είναι μια δοκιμασία γραφής και μια ανεξερεύνητη ως προς το μέχρι που πάει συνομιλία. Μ' ευχαριστεί γιατί μιλάω με ανθρώπους απ' όλο τον κόσμο και κάθε ηλικίας και γιατί παρά το γεγονός ότι δεν τους βλέπω σχηματίζω ηδη εικόνα για τον χαρακτήρα τους μέσα απο τις αντιδράσεις γραφής τους. Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον "παιχνίδι" σε εξέλιξη ακόμα για μένα και ίσως εξελιχθεί σε κάτι που δεν γνωρίζω ακόμα στο μέλλον ακόμα πιο ενδιαφέρον-σίγουρα γνωριμία με άλλους ενδιαφέροντες ανθρώπους ίσως και φίλους. Δοκίμασε να μπείς στις διευθύνσεις που βλεπεις εδώ κα θα ανακαλύψεις πολλούς ενδιαφέροντες -τρυφερούς- χαριτωμένους- ευερέθιστους αλλά και σοφούς πεταλούδες σαν κι εσένα....Θα τα πούμε σύντομα

     
  • At 1:00 PM, Blogger maika said…

    ..εργαλεία δημιουργικότητας.. πολύ μου αρέσει ...

    και αν έχω καταλάβει και σωστά.. συμφωνώ 1000 φορές. Για να ανέβω στον Όλυμπο χρειάζομαι να φτιάξω 2 κέικ... Για να φτάσω στο Περού ποτίζω τις γλάστρες... Μια βόλτα στην πόλη που ζω κι έχω γίνει.. ό,τι θαυμάζω... Μ΄ένα καλο κολάζ,αλλάζω την Ιστορία... κι όλο ψάχνω για εργαλεία... κι όλο χαίρομαι όταν τα βρίσκω...

    (σσσ! κατάλαβα ή.... να το ξαναπροσπαθήσω καλύτερα...??)
    φιλιά!

     
  • At 6:54 AM, Blogger SALOME said…

    @ maika Καλά εσύ είσαι μια Ποιήτρια και μάλιστα χαριτωμένη-όχι σαν κι εκείνους τους βαρείς, χλωμούς, απλησίαστους τύπους (που κι αυτούς τους αγαπάμε) αλλά εσύ είσαι και χαμόγελο μέσα στην καθημερινότητα...Το ξέρεις έτσι δεν είναι??
    φιλιά

     
  • At 11:23 AM, Blogger maika said…

    τώρα τί να πω??? Είμαι κατακόκκινη.... Σ΄ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!!
    .. χμμμ... και τώρα που πήρα θάρρος... ποίημα δε θα μείνει που να μη το γράψω....

    πολλά φιλιά

     
  • At 4:21 PM, Blogger Кроткая said…

    αχ, αχ τι μου έκανες βραδιάτικα!

     
  • At 1:12 AM, Blogger Καπετάνισσα said…

    Αγάπη θα σου αφήσω.
    Που δεν υφίσταται συνθήκες κορεσμού. Κι ένα δικό της, λατρεμένο:

    Κινούμενα σχέδια

    Δεν μπορεί, μέσα στον γύρο τον ατέλειωτο
    του δούναι και μολών λαβέ
    θα μου χεις πάρει δανεικά κάποια αισθήματα.
    Δεν μπορεί, μέσα στα τόσα χρόνια των καπνών
    κάποια φορά, θα ξέμεινες κι εσύ από τσιγάρα.
    Να μου δάνειζες τώρα μιαν ανταπόδοση
    για δυο τρεις μέρες μιαν αγάπη.

    Είμαι καλεσμένη σε κωμωδία κυκλική
    και στην πρόσκληση τονίζεται
    το ένδυμα να είναι αδιαφανές
    δεν πρέπει να φεγγίζει το ανυπόφορο.
    Θα σ' την επιστρέψω άθικτη.
    Και θα μεθύσω και θα χυθώ απάνω της,
    μη φοβάσαι, λεκέδες δεν αφήνει
    ποτέ το αιώνιο στην αγάπη. Για μια δυο μέρες έστω.
    Να πάω καλοντυμένα δανεική
    φανταχτερά θρυπτή κιμωλία
    κρεμασμένη ματαιόδοξα
    στο μπράτσο συνοδού μου σπόγγου.
    Έστω και για μία μέρα.

    Όχι αυτήν δεν θέλω αυτήν, όχι
    την ελεήμονα αγάπη που την ξανακερδίζει
    η παλάμη σου αμέσως μόλις πέσει στη δική μου.
    Την άλλην θέλω, εκείνην την άλλην την άλλη
    την παράφορη που τρέφεις για κάποιον άλλον
    πάλι εσύ και ικετεύεις
    να σου δανείσει την αγάπη του
    για μια δυο μέρες έστω όχι εκείνην,
    όχι την ελεήμονα αγάπη που την ξανακερδίζει
    η παλάμη του αμέσως μόλις πέσει στη δική σου,
    την άλλην που ζητάς την άλλη
    εκείνη την παράφορη που τρέφει,
    για κάποιον άλλον πάλι αυτός
    και αλυσιδωτά τον ικετεύει
    να του δανείσει μιαν αγάπη
    για μία μέρα έστω, όχι την ελεήμονα
    και πάει λέγοντας της θηριωδίας μας το άδοξον.
    Μας εξυψώνει δανειστές
    αυτό το ίδιο που μας σκύβει επαίτες του.

    Πάντα το ασύμπτωτο ερωτευμένο μ' ένα άλλο
    πάντα εμείς μ' αυτό ερωτευμένοι.
    Και πεθαίνουν ανέραστες οι συγκυρίες.

     
  • At 7:03 AM, Blogger SALOME said…

    & Krotoula πάντα κοντά...
    & Καπετάνισσα "Ναυλώνεις ένα κόσμο για να κάνεις το γύρο μιάς βάρκας..." της ιδίας φυσικά

     

Post a Comment

<< Home